Digitalizace stavebního řízení
Díky digitalizaci stavebního řízení může stavebník podat namísto desítek žádostí jen jeden návrh. Intuitivní formulář ho provede celým procesem. Stavební úřady mají k dispozici IT systém, kde mají pod jednou střechou všechny úkony spojené s územním rozhodování a stavebním řízení. Stát bude mít díky tomu také lepší kontrolu, bude přesně vědět, kde se celý proces zadrhává, jaká je kde průměrná délka stavebního řízení, nebo kolik je odvolání. Stavebník, projektanti i ostatní účastníci budou mít okamžitý přehled o tom, v jaké fázi se řízení nachází. Elektronický správní spis bude obsahovat kompletní dokumentaci stavby. Její správa bude navíc možná ve standardizovaných formátech pdf, dwg a BIM. Systém bude efektivně propojovat data o územním plánování a infrastruktuře s informacemi o stavbách a řízeních.
V rámci digitalizace stavebního řízení dodává MMR v roce 2024 jednotlivé informační systémy v rozsahu splňujícím funkcionality podle nového stavebního zákona (tj. v rozsahu zákonem popsaného Portálu stavebníka, Informačního systému stavebního řízení, Evidence dokumentů a Evidence staveb a záměrů).
Nový systém znamená změnu nejen pro úředníky, ale i pro projektanty, neboť musí podávat projekty ke schválení na stavební úřad orazítkované elektronickým certifikovaným razítkem (namísto klasickým gumovým razítkem).
Portál stavebníka
Portál stavebníka představuje základní rozhraní pro digitální komunikaci se státem v oblasti stavebního řízení, tedy především stavebními úřady a dotčenými orgány a správci technické a dopravní infrastruktury. Portál stavebníka je definován v § 268 zákona č. 283/2021 Sb., stavebního zákona v platném znění a zajišťuje funkci specializovaného portálu veřejné správy k administraci výstavby a staveb v agendě stavebních řízení a všechny úkony veřejnosti, které jsou uvedené ve stavebním zákoně odkazující na evidenci stavebních postupů (§ 270) a evidence elektronických dokumentací (§ 271) budou realizovány prostřednictvím tohoto portálu.
Největším přínosem platformy je zjednodušení komunikace mezi stavebníkem, stavební úřadem a dotčenými orgány. Pro vstup do portálu potřebuje žadatel počítač s připojením k internetu, jakýkoliv webový prohlížeč a identitu občana. Po přihlášení do portálu se žadateli ukážou nejčastější typy žádostí, jako např. žádost o předběžnou informaci, žádost o vydání povolení stavby, žádost o povolení dělení nebo scelení pozemků atp., a následně po rozkliknutí požadovaného vyplní příslušný formulář.
Portál stavebníka si rychle můžete „profrčet“ na tomto instruktážním YouTube videu MMR, které vám ukáže základní funkcionality portálu stavebníka:
Ministerstvo pro místní rozvoj dále připravilo sérii instruktážních videí (viz YouTube playlist na tomto odkaze), které popisují práci v informačních systémech stavební správy. Jejich cílem je postupně seznámit úředníky stavebních úřadů i samotné stavebníky se vzhledem a funkcionalitami informačních systémů:
- Přihlašování do informačního systému stavebního řízení
-
Správa dokumentů v informačním systému stavebního řízení, část I.
-
Správa dokumentů v informačním systému stavebního řízení, část II.
-
Schvalování dokumentů v informačním systému stavebního řízení
-
Správa osob a jejich ztotožňování v informačním systému stavebního řízení
-
Podepisování dokumentů v informačním systému stavebního řízení
Informační systém pro úředníky a dotčené orgány
Každodenním pracovním prostředím úředníků stavebních úřadů nebo dotčených orgánů bude tzv. Informační systém stavebních řízení (IS SŘ), protože zde budou spravovat veškerou agendu spojenou se stavebním řízením. Informace v přehledné strukturované podobě umožní zrychlit schvalovací procesy a omezit administrativu. Prostřednictvím systému budou úřady moci rovněž přistupovat do systému pro správu a editaci záměrů, staveb a zařízení.